Pierwszym krokiem do założenia własnej firmy jest staranne przygotowanie biznesplanu. Przybiera on różne formy, najważniejsze by zawierał istotne dla naszego przedsiębiorstwa punkty. Jasno określamy misję, jaką będzie spełniać, wyznaczamy jego cele strategiczne (istotne jest optymistyczne spojrzenie na szanse ich realizacji). Opisujemy produkt, który będzie wytworem naszej działalności, przedstawiamy kadrę z uwzględnieniem jej kompetencji i wkładu w prowadzenie firmy. Musimy udowodnić, że odnajdziemy się w obecnej sytuacji ekonomicznej, w tym celu szacujemy nakłady inwestycyjne. Dokonujemy rachunku wyników, czyli przewidywanych przez nas zysków i strat. Analizujemy mocne i słabe strony, realnie oceniamy nasze szanse i zagrożenia. Opisujemy otoczenie konkurencyjne ze szczególnym wyróżnieniem głównych konkurentów w sektorze, jak i jakości ich usług. Obiektywnie szacujemy swoją sytuację na rynku oraz ewentualne korzyści związane z podjęciem przez nas ryzyka. Dokonujemy bilansu aktywów i pasywów.